Syariat Islam di Aceh pada Abad ke-19
Oleh ; T. A. Sakti
Manuskrip atau naskah-naskah lama termasuk salah satu sumber sejarah. Berbekal beberapa manuskrip inilah penulis mencoba mengungkapkan sejarah Aceh periode abad ke-19, khususnya yang berkaitan pelaksanaan syariat Islam. Penunjukan abad ke-19 sebagai pokok kajian ini memang tidak mengalami kendala, sebab hampir semua naskah yang terpilih memang langsung menuliskan angka tahunnya pada penutup naskah masing-masing. Kitab Tuhfatul Ihkwan, selesai ditulis pada akhir Ramadhan tahun 1224 H oleh Syekh Abdussalam. Naskah yang dapat digolongkan kepada Hikayat Tambeh (Tuntunan), selain mengandung berbagai jenis nasihat, juga terselip beberapa baris syair mengenai suasana keagamaan negeri Aceh pada masa itu. Tambeh 95 (95 Tuntunan) selesai ditulis/diterjemahkan pada tahun 1242 H oleh Syekh Jalaluddin alias Teungku Di Lam Gut. Keseluruhan isi naskah ini berupa nasihat, namun pengarangnya sempat pula mengkritik pelaksanaan syariat Islam pada saat itu, salah satunya masalah aurat perempuan. Kitab Akhbarul Karim (kabar yang mulia), memang tidak mencantumkan tahun penulisannya. Menurut Prof. A. Hasjmy, pengarang kitab Akbarul Karim, yaitu Teungku Seumatang hidup kira-kira semasa pemerintahan Sultan Alaiddin Mahmud Syah (1286 – 1290 H). Tahun 1290 H adalah tahun mulainya perang Belanda – Aceh (1873 M). (Lihat: A. Hasjmy, “Kebudayaan Aceh dalam Sejarah”, penerbit Beuna, Jakarta, 1983 halaman 384). Mengenai asal-usul Teungku Seumatang masih belum ada kesatuan pendapat diantara para peminat sejarah. Prof.A.Hasjmy menyebutkan, Tgk. Seumatang berasal dari Geudong, Aceh Utara. Sementara Nab Bahani, AS dengan mengutip pendapat seorang penulis menyatakan Tgk. Seumatang lahir di Busu, Mutiara, Pidie. Saya sendiri pernah pula mendengar penuturan “turun-temurun”, bahwa Teungku Seumatang kelahiran Gampong Cot, Mukim Kandang, Kecamatan Sakti-sekarang(Pidie). Beliau pernah belajar agama ke Seumatang, sehingga diberi laqab/digelar Teungku Seumatang. Kitab yang isinya berintikan ilmu fiqh, tauhid, tasawuf ini, tetapi dalam sebuah “Panton Aceh” juga menyebutkan perkembangan syariat Islam ketika itu. Kitab paling muda yang menjadi rujukan tulisan ini berjudul Tambeh Tujoh Blah (17 Tuntunan), yang ditulis pada tahun 1306 H, dan sampai sasat ini belum dikenal nama pengarangnya. Jadi, bolehlah disimpulkan, bahwa kesemua naskah itu memang ditulis dalam abad ke-19 – dalam bandingan tahun Masehi – walaupun pada naskah aslinya tercantum tahun Hijriah. Keempat naskah ini tertulis dalam huruf Arab Melayu /Jawi ( Aceh: Jawoe ), menggunakan Bahasa Aceh dalam bentuk sanjak-syair Hikayat. Dapat ditambahkan, keempat kitab ini telah saya salin(transliterasi) ke huruf Latin/Rumi, agar mudah dipahami generasi muda Aceh. Namun sayangnya, belum semua mampu diterbitkan!!!.
Tuhfatul Ikhwan
Dalam kitab Tuhfatul Ikhwan yang tebalnya 294 halaman dalam huruf latin itu – tiap halaman enam bait – terdapat sorotan terhadap syariat Islam di Aceh pada dua tempat yang berbeda, yang jumlah syairnya 15 (lima belas) bait atau dua setengah halaman. Naskah asli kitab ini tidak mempunyai nomor halaman. Pada salinan halaman 67, bagian penutup Bab Tiga yang membahas “Dosa Peminum Arak”, terdapat enam setengah bait keterangan mengenai kerusakan akhlak-moral yang menggejala di Aceh. Di sebuah negeri bernama “Rayek” (Besar) yang terletak di negeri di bawah angin, para peminum arak merajalela dimana-mana. Tak seorang pun mau mencegah kemungkaran itu. Sampai-sampai Raja Aceh Darussalam pun bersikap diam; tidak peduli. Namun pengarang kitab ini Syekh Abdussalam, tidak menuduh Sultan Aceh benar-benar tidak peduli akan kerusakan akhlak rakyatnya. Raja Aceh masih kuat kekuasaannya dan sanggup mencegah krisis moral itu. Sumber kesalahannya adalah terletak pada tandi bujang, ulee balang, keujruen, dan panglima – para pejabat bawahan Sultan – yang tidak melaporkan “pesta arak yang semarak” kepada sultan Aceh. Sang pengarang juga mengkritik para (alim ulama). Mereka pun telah buta hatinya yang tak mau mencegah berkembangnya maksiat itu. Hanya seorang `Aulia Allah, yakni Teungku Di Awe Getah yang bernama Maulana Haji `Abdurrahim yang masih tetap berperan sebagai ulama yang mau menasihati masyarakat agar menjauhi perbuatan maksiat. Namun, nasehat Teungku Di Awe Getah ini tidak sanggup mencegah segala kemungkaran (minum arak) tersebut. Kutipannya sebagai berikut:
Saboh nanggroe bawah angin
Peurintah Tuhan akan hamba
Nanggroe maklum ubak adek
Nanggroe Rayek geukheun nama
Ji jeb arak nyan di nanggroe
Hana sidroe na peurawa
Hankeu sidroe nyang tem teugah
Agama Allah hansoe peurawa
Raja Aceh Darussalam
Ek neu geunggam han neu kira
Buta hate Tandi, Bujang
Uleebalang, Keujruen, Panglima
Hanji peuseumbah bak Duli Hadlarat
Bukon maksiet dumka rata
Ureueng jahe han peusalah
Di ‘Alem pi dijih ka seurupa
Malenkan sidroe Aulia Allah
Nyang na teugah bek meubahya
Nyakni Teungku Di Awe Geutah
Rahmatullah ‘alaihi
Maulana Haji ‘Abdurrahim
Ladom han jitem turot geuba
Lailaha illallah
Nyang meutuwah han ceulaka
Di halaman 137-138 salinan huruf Latin, pengarang dengan jelas menulis angka tahun 1220 H sebagai periode atau saat kejadian peristiwa yang dijelaskan. Segenap segi kehidupan tengah kacau-balau ketika itu. Bahkan Raja Aceh pun tidak tinggal lagi di Istana, ia mengungsi karena diperangi rakyatnya sendiri. Mengenai suasana keagamaan rakyat disebutkan : “Syariat Muhammad Kureueng di hate” (artinya : Syariat Islam kurang mendapat perhatian masyarakat saat itu). Akibatnya, perbuatan yang berbentuk ibadah formal amat kurang, karena fokus perhatian umat periode itu lebih berkiblat duniawi. Cuplikannya seperti di bawah ini
: Aneuk murid han pateh guree Han soe peulagee neu peurawa Rakyat lam donya kureueng tuwah Raja raja jih han meuguna
Kureueng tuwah anak-anakkan Dijih nyan han turot Nang-Pa Dua reutoih duaploh thon lheueh 1000 Hijrah Panghulee Saidil Ambiya( 1220 H )
Raja keurajeuen han ban ‘adat Majeulih Hadlarat miseue nyangka Neu teubiet raja lam keurajeuen Kareuna neukalon akhe donya
Kureueng bakti dum keu Tuhan Nafsu ji nyan meungkeu donya Syari’at Muhammad kureueng dihate Kareuna akhe umu donya
Ureueng ‘Alem kureueng horeumat Dihate rakyat dum barang na Raja leubeh that geunanti Habeh neu tukri dumna bala Uleebalang hireuen dahsyat Meubalek ‘adat keurajeuen Raja Dalam istana hana putroe Dalam meligoe hana Raja Hana geudongle di Dalam Teuduek meuriyam deungon lila Masa dilee dum geunap thon Rakyat jitron jiprang raja Adak jinoe hankeu jiprang Kareuna han jiteumengle areuta Raja keurajeun sigala Ranto Seurta neu peusaho dumna areuta Lailaha illallah Hikmat Allah akhe donya Natom tango inong muprang Agam pandang reutoih laksa Agam meuprang leumbeng meukacoh Beurani dum jih bak peumubla Kureueng malee murka Allah Leubeh gaseh awai donya Ji meupake seunoh udeueng Kareuna ureueng tan agama Hantom tango inong meupake Hingga mate gadoh nyawa Rumpet geuliyueng nyang rot dalam Kareuna ayam asai mula Ureueng meutuwah han le marit Haba saket hanna ji buka
Diureueng kaya mutakabbirin
Diureueng gasien ka keumong mata
Dum seun meughreb jikoh ulee
Kureueng malee silagoina
Kakeu meunan takeudi Tuhan
Le peurmainan akhe donya
Deungki ku’eh amarah khianat
Gaseh droe that le lam donya
Nyankeuh sabab kureueng gaseh
Hanban jandeh awai donya
‘Aurat Perempuan
Masalah aurat wanita dibahas secara panjang-lebar pada Bab 66 Kitab Tambeh 95. Amat jelas tergambar, bahwa kebanyakan kaum perempuan di Aceh ketika itu kurang mempraktekkan kewajiban menutup aurat yang dianjurkan syariat Islam. Biarpun ada yang masih mau menutup aurat, tetapi jumlahnya kecil. Kitab karya ulama Lam Gut, Aceh Besar ini tebalnya 900 halaman Latin. Kutipannya adalah:
Tadeungo kupeugah ‘aurat insan
Hareuem takalon jeueb kutika
Insan pihna dua bagoe
Beuta teupeue dum teurata
Diureueng lakoe sabe keudroe
‘Aurat sinaroe antara dua
Antara pusat nyan ngon lutot
Nyankeuh ‘aurat he syeedara
Ureueng binoe sabe keudroe
Ban ureueng lakoe hana bida
Ureueng binoe bak ureueng lakoe
Hareuem sinaroe jeueb anggauta
Hingga rambot nyang diulee Bak ureueng lakoe hareuem dumna Hareuem tilek ureueng lakoe Bak ureueng binoe jeueb anggauta
Wajeb jitop ureueng binoe Bak ureung lakoe jeueb anggauta NANGGROE ACEH UREUENG BINOE Lagee sinaroe binatang rimba
‘Aurat ji sangka cit meung faroj Nyan nyang jitop laen hana Hana jithee jeueb-jeueb badan ‘Aurat seukalian jeueb anggauta
Wajeb jitop muka jaroe Bak ureueng lakoe kon syeedara Nyang kon aneuk po ngon cuco Nyang kon mama po dengon bapa
Ta eu jinoe ureueng binoe Jeub ureueng lakoe peuhah anggauta Jiniet agam gob cit lakoe droe Meunan keuproe lagee rupa
Hana jithee hukom Tuhan Hareuem seukalian jeueb anggauta Tuha muda hukom saban Hareuem ureueng nyan buka anggauta Hareuem jikalon ureueng lakoe Ureueng binoe nyang kon syeedara Nyang kon ibu po ngon aneuk Nyang kon ureueng syik nyan digata Nyang kon syeedara diureueng syik Hareuem tilek nibak gata Nyang kon ureueng syik nyang judo droe Hareuem sinaroe tilek mata Nyang kon meulintee peurumoh aneuk Hareuem mutlak tilek gata Nyang kon teumon nyang tabri yum Hareuem bandum ateueh gata
Panton Aceh
Kemunduran syariat Islam di Aceh pada abad ke-19 dapat kita baca secara panjang-lebar dalam kitab Akhbarul Karim karangan Teungku Sematang. Pada bagian penutup Bab 6, sepanjang lima halaman diisi “Panton Aceh”, yang mungkin bisa diartikan dengan `Kisah Tentang Aceh`. Banyak aspek yang disorot pada bagian halaman 71 s/d 75 ini. Misalnya, perihal lembaga pendidikan anak-anak yang amat langka, mewabahnya para pemadat atau pengisap candu, dunia hiburan yang sangat menggoda, para perempuan Aceh yang bebas bergerak mencari hiburan dan para Hulubalang yang sengaja memelihara “maling” demi memperkaya diri. Selain di tempat hiburan, tempat yang sering berkumpulnya rakyat adalah di lokasi Pondok Judi dan Rumah Madat. Dijelaskan, dimana disepanjang pinggir sungai dan pematang sawah orang berduyun-duyun pulang-pergi ke lokasi perjudian dan mengisap candu. Ilmu-ilmu yang berkaitan dengan Syariat Islam sama-sekali tidak mendapat perhatian masyarakat. Cuplikannya, yaitu:
Lailaha illallah
Nekmat meutamah soe nyang pakoe
Nyoe na saboh panton Aceh
Lafai sareh makna tunai
Narit meupadan haba meusambot
Rijang lagot soe nyang pakoe
Takoh bak jok peugot keu lham
Takueh kulam teumpat manoe
‘Ohtroh balegh aneuk Iseulam
Wajeb jipham dum hukom nyoe
Peureulee suci qadla hajat
Cit wajeb that ta meurunoe
Takoh kayee peugot Meunasah, Mita ilah taboeh taloe, Ta meuguree ubak Syiah, Beuta peusah Hukom Manoe
Bek jeuet gata miseue hiyawan, Bek miseue ban kameng pindoe, Peureulee manoe han ji tupat, Ladom Syahadat pih tan meuproe
Nyang keuh hudep sang bak kayee, Jeuet keu jujee apui dudoe, Bak sumpueng dibineh blang, Bak keutapang diteungoh nanggroe
Manoe hanjeuet Syahadat alan, Dawok bimbang malam uroe, Takoh tarom pageue nawah, Tarhat jubah beuneung sinaroe
Akhe donya kureueng tuwah, Soh Meunasah jeueb-jeueb sagoe, Aneukmiet beuet hana sapa, t Timu barat Binasah sagoe
Nyang na rame barang kapat, ‘Ohka troh had troh bak gantoe, Buleuen Sya’kban buleuen Ramadhan, Rame sinan shalli ‘aloi
Puasa pi lheueh Fitrah hase, Marteuduekle Meunasah sagoe, Jinoe nyang rame barang kapa, t Jambo madat ngon meutajoe
Laen nibak nyan teumpat piasan, Rame sinan malam uroe, Uroe pi beungoh meu’en galak, Meukhem meukhak cuka-caloe
Dara meunan agam pi meunan, Ji pateh han ta peurunoe, Pat ji deungo peur- manyenan, Teungeut jihan malam uroe
Meugrum geundrang meut’um beude, Ji deungole siri sagoe, Cokle alat mita mudai, Sok ngon ikai nibak jaroe
Ladom sawak ija panyang, Meuhoile Nang ladom adoe, Nyang woe sinan jak meutandang, Sawak pinggang ruya-rayoe
Han thee keudroe dara jalang, Woe u gampong lakoe kiloe, Ureueng lakoe dijih saban, Jak meukawan le meutaloe
Uk sagoe jeh hoi sagoe nyoe, Kiyam bunyoe malam uroe, Jeueb-jeueb jambo ji meugeundrang, Jeueb geulanggang rame tajoe
Keu ‘ileumee han ji ingat, Keu ‘ibadat han ji pakoe, Ladom galak ubak meukat, Ji hareukat dalam nanggroe
Ji mita meuneukat peue meu teumeung, Mita pineung jeueb-jeueb nanggroe, ‘Oh ji teumeung laba meuneuka, t Marjilipatle bak tajoe
Hana hijo hana biro, Han ban Wie ngon unun likot hadapan, Ateueh pihan miyub hana
Ureueng sulet mitna teupat, Meunan adat akhe nanggroe, Laba meu teumeung bak meuneukat, Pangkai singkat jih lam rugoe
Meunan-meunan keudum rakyat, Maseng pangkat syaitan peulaloe, Niet meunanoe hana teupat, Meu’arifat pih tan meupeue
Rukon seumbahyang hana teupat, Ladom meu-Syahadat hana ji teupeue, Uroe pi beungoh jak meutandang, Woe ‘oh malam bak rumoh droe
Ladom laloe bak hareukat, Nyang le rakyat laloe keudroe, Ladom seutot Uleebalang, Sinan bimbang malam uroe
Teuma ji pajoh peue nyang geubr, Jih pancuri akhe dudoe, Haba maklum dum bak sahbat, Lon peuingat bek that laloe
Laloe bak padok dawok ngon geundrang, Lam piasan malam uro, Laloe ngon suwe dan geulayang, Teuploh pinggang han thee keudroe
Hate mabok nafsu bimbang Ladom Tuhan han ji tusoe Dikah aduen ladom dalem Jinoe lon kheun keu ureueng binoe
Dawok ngon teupeuen laloe ngon hireuen, Peungeuh buleuen ji meunyanyoe, Hate mabok jikhem ngon gleuen, Hana hireuen ji meurunoe
Duek meutumpok poh beurakah, Haba ji peugah meudeh meunoe, Tuboh mangat hate han sosah, Tuwo keu Allah aneuk bisoe
Soe nyang paleh som bantahan
Keukai sinan malam uroe
Soe meutuwah rijang ji ingat
Sigra ji taubat nibak laloe
Lailaha illallah
Pujoe Allah malam uroe
Pasai nyang nam ka seuleusoe
Tujoh jinoe martakira
Shalat Jum`at
Membludaknya jamaah Jum`at di sebuah mesjid merupakan salah satu bukti bahwa syiar agama atau syariat Islam di wilayah itu betul-betul semarak. Hal itulah yang menjadi topik pembahasan pada Bab 17 (bagian terakhir) dari Kitab Tambeh tujuh Blah. Wilayah yang ditinjau oleh pengarangnya adalah mukim-mukim tertentu dalam kenegerian Pidie. Dari 77 Mukim/Kemukiman yang ada di daerah Pidie, hanya beberapa Mukim saja yang ditunjuk pengarang yang kurang memperhatikan masalah Shalat Jum`at ini. Berikut ini ungkapan asli kitab Tambeh Tujoh Blah itu,namun (maaf!!) setelah saya hapus beberapa nama tempat tertent!!
Lam Pidie nyoe nyang that riyoh
Di Aceh na jareueng-jareueng
Nanggroe Aceh kureueng fiteunah
Nanggroe meutuwah han that kengkeueng
Keulhee bala kayem geureubot Ji peutakot areuta jitueng Hana sapeue laen teukeulid U Meuseujid hantom teusareueng
Hantom jijak u Meuseujid Hana siblet roh lam bileueng Nyan bala lhee fiteunah reubot Nyang that tatakot cit bala khueng
Peue tapula mate habeh Tanoh puteh miseue kareueng Hana sapeue jeuet tapula Ujeuen teuka jareueng-jareueng
Lagi hanjeuet nyan ta meugoe Bandum nanggroe jadi kengkeueng Agam saho inong saho Lam-lam rabo jak mita kreueng
Cut ngon raya dum beulisah Lam-lam nipah jak kueb udeueng Ureueng tunong jiplueng u gle Jak cok awe dum ji rayueng
Di ureueng pasi plueng u laot Mita eungkot peue meuteumeung Di ureueng teungoh teukukoko Jak kueb abo paya peue krueng
Asoe nanggroe habeh ji bungka Sigala data panteng-panteueng Ladom jijak u Lam Teuba Ladom ba guda keudeh u Reueng-Reueng
Han ek meupakat rakyat peutuwa Han ek jimaba jak peugot lueng Sabab salah ji that raya Dum peutuwa hanjeuet keu ureueng
Seumbahyang Jum’at bak jih ringan ‘Akai jih tan miseue bateueng Keupeue akai meungtan pike Soe peurame meungtan ureueng
Ureueng leupaih sigala be Ladom u gle ladom u Laweueng Nanggroe laen dum jeuet pade Phon digle tanggoe u Reueng-Reueng
Di Keumala troih u Busu Pade ijo hana naleueng Taloe Lueng Busu Bintang Keujuran Pade Santan ta eu meureuleueng
Mukim Pidie Meuseujid Raya Barang jan masa geunap ureueng Pade sinan hanpeue peugah Ie mudah jiteungoh dikrueng
Mukim Rabo kayem jeuet pade Di Pangke troih u Beureuleueng Bukit hantroih ie nyang geuba Ujeuen teuka hana leu-eueng
Mukim …. kayem malang Kayem that blang timoh naleueng Sabab beu-o Seumayang Jeumeu’at Han ek meupakat jak peugot lueng
Nyang that kayem pade layee …………………………………………. Ureueng …… …… kayem meugriet Sabab Meuseujid habeh kengkeueng
Bitpi meunan hana gundah Mita ilah jaktot kareueng Meungdua pat tatot gapu Bri Tuhanku pruet ka cateueng
………….. pi that hireuen Tueng ie ujeuen jiboih ie lueng Tujoh ploh tujoh Mukim lam Pidie Ladom meu-ie nyang ladom khueng
Sabab ureueng han meupakat Meuseujid geunap jareueng-jareueng Teungoh Lhee Ploh, Duaploh duwa Meuseujid mitna geunap ureueng
Pat nyang geunap dum jroh pade Hana mate timoh naleung Pat han geunap pade han jeuet Beuthat jiseuet keunan ie lueng
Beuthat taseuet ta peuamak Meubu Sinyak hanpat tatueng Beuthat na ie pade layee Sialee-alee geunantoe khueng
Bukit han nyan jitron gusong Pade sunggong hanjeuet tatueng Bukit han menan ji meupake Hanjeuet pade ka jadi lueng
Prang baro jeuet lueng ka hanle Blang sagaibe timoh naleueng Nyankeuh sabab tinggai Jeumeu’at Nabi Muhammad han jitem tueng
Nanggroe ‘Arab hana pade Hancit mate han deuek ureueng Tuhan peutron keunan beureukat Seumbahyang Jum’at hantom leu-eueng
Makkah – Madinah hantom geumeugoe Troe cit nanggroe tummbon ureueng Sinoe meung sithon hanjeuet pade Deuek sagaibe pijuet ureueng
Bak nanggroe nyoe hana beureukat
Le nyang bangsat ta’at kureueng
ACEH pikayem keunong bala
Hana reuda lam teuka khueng
Lailaha illallah
Habeh kisah janji dilee
Sebagai kesimpulan sementara, dapatlah dikatakan bahwa pelaksanaan Syariat Islam di Aceh pada abad ke-19 sedang mengalami pasang-surut. Bagaimana pula pelaksanaan Syariat Islam di Aceh pada abad ke 20??? – yang sebagian waktunya berada dalam periode Perang Belanda di Aceh!!!. Sementara pelaksanaan Syariat Islam di Aceh di abad ke 21 ini sedang kita wujudkan secara bersama-sama. Semoga Allah SWT memudahkannya!. Amin!!!.
v T.A Sakti, Peminat Sejarah, Tinggal di Banda Aceh
Catatan kemudian: Tulisan ini belum pernah dimuat dalam media, karena tak ada yang berminat memuatnya. Naskah asli seluruhnya dalam bahasa Indonesia.Maksudnya, sewaktu dikirim ke media massa artikel ini seluruhnya dalam bahasa Indonesia. Setelah diedit alias ‘diperhalus’ dan dimasukkan syair-syair Aceh yang bertumpuk-tumpuk itu, maka baru saya posting dalam blog ini!. Bale Tambeh, 8 Mei 2013, pkl. 6.50 pagi, T.A. Sakti.
Asslamu’alaikum Wr. Wb. saya kagum dengan kekuatan, ketabahan, dan keihlasan bapak dalam melakukan pelestarian terhadap naskah kuno. di saat tidak banyak orang yang tertarik lagi terhadap naskah kuno. tanpa kegiatan yang bapak lakukan tentunya naskah-naskah ini tinggal menunggu kepunahannya. saya berharap bapak terus berkarya… adalah suatu yang indah apabila kita punya kenangan untuk generasi yang akan datang berupa karya-karya yang agung.
makasih pak. wassalamu’alaikum Wr. Wb
Terima kasih, Mas Agus!. Kegiatan saya hanya karena:”hana buet mita buet, cok palaken cilet bak pruet!” alias mengisi waktu senggang binti ‘pelarian!. Pendukung tangguh/pasang badan bagi kegiatan saya adalah Yml Bapak UU.Hamidy di Pekanbaru-Riau. Insya Allah tidak lama lagi akan saya posting surat-surat beliau kepada saya – sejak tahun 1983 s/d 2008 – yang bisa menggambarkan kuatnya ‘peran di belakang layar’ beliau itu!.TA